احکام شرعی
پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی
دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 20:26 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسائل جوانان

مسائل جوانان از کتاب (فقه برای غرب نشینان)

بسياری از جوانان مسلمان به قصد تحصيل، به برخی کشورهای اروپايی و آمريکايی وارد می شوند و به طور موقّت و يا دايم در آنجا می مانند. و چون هر جوان مسلمان خود را متعهد می داند خواه ناخواه با مشکلات و سؤالات خاصی رو به رو می شود و خواهان پاسخ مناسب است. و به همين سبب، من پاره ای احکام شرعی را برای آن جوانان متعهد که در کشورهای غربی زندگی می کنند، توضيح می دهم.

 

 
مسئله ۴۵۳ـ فقها به صراحت فرموده اند: به زنان نامحرم نمی توان به قصد ريبه و لذّت نگريست، و منظورشان از لذّت، نگاه شهوت آلود و مرادشان از ريبه، بيم وقوع در حرام است.

 

آیة اللّه سیستانی(حفظه اللّه)

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:45 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 

سؤال 1684 ـ استفتائات آیة اللّه مکارم شیرازی

اگر پدر و مادر از انجام کارهاى خوب مثل درس خواندن جلوگیرى کنند وظیفه فرزند چیست؟

 

جواب: اطاعت در این گونه موارد لازم نیست، ولى حتّى الامکان باید طورى رفتار کرد که رنجیده نشوند و لازم است که فواید کار خوب را براى ایشان توضیح داد تا مسأله براى آنها روشن شود و ممانعت نکنند

 

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:38 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سؤال 1680 ـ استفتائات آیة اللّه مکارم شیرازی

خشک کردن و یا کشتن حیوانات به جهت دکور و غیر آن چه حکمى دارد؟

 

جواب: اگر باعث اذیّت و آزار خاصّى نباشد اشکالى ندارد، ولى در مورد حیوانات موذى مسأله روشن تر است ولى اگر از حیوانات داراى خون جهنده باشد با توجّه به این که ذبح شرعى نمى شود، احتیاط آن است که با دست تر، بدن آنها لمس نشود.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:33 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سؤال 1675 ـاستفتائات آیة الّه مکارم شیرازی

آیا قطع رحم و یا صله رحم که در اسلام بر آن تأکید شده است معیار مشخّصى دارد و آیا محدوده آن از نظر نصوص و روایات بیان شده است و آیا اگر بنده با نتیجه خواهرم و یا برادرم و یا خاله ام و غیره قطع رحم کنم، قاطع رحم محسوب مى شوم؟

 

جواب: منظور، داشتن ارتباط و پیوند با آنها در حدّ متعارف و معمول است، البتّه هر قدر خویشاوندى نزدیکتر باشد رابطه باید بیشتر باشد.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:31 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سؤال 1671 ـاستفتائات آیة اللّه مکارم شیرازی

آیا رعایت حجاب و پوشانیدن بدن در اعمال عبادى غیر از نماز همانند تلاوت قرآن و دعا، فضیلتى براى زن محسوب مى شود؟

 

جواب: دلیلى بر وجوب یا استحباب آن نداریم ولى اگر مشکلى ایجاد نکند محترمانه تر محسوب مى شود

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:28 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سؤال 1648 ـ استفتائات آیة اللّه مکارم شیرازی

آیا دراز کردن پاها در حال تلاوت قرآن کریم، موجب بى حرمتى است؟

 

جواب: در صورتى که قصد بى احترامى نداشته باشد حرام نیست ولى در هر حال (در غیر صورت ضرورت) بهتر است این کار را ترک کند.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:26 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سؤال 1631 ـاستفتائات آیة اللّه مکارم شیرازی

اگر انسان اراده کند که پولى را به عنوان ردّ مظالم ازطرف پدر مرحومش بپردازد آیا معیار قیمت مظالم به هنگام پرداخت است یا قیمت آن به هنگام واقع شدن آن ظلم؟

 

جواب: اگر مظالم مثلى است ـ مثل گندم و جو و امثال آن باید ـ خود آن و در صورت توافق طرفین قیمتش را، مطابق روز پرداخت بدهد و اگر مثلى نیست مثل انواع حیوانات باید قیمت وقت تلف را حساب کند.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:23 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سؤال 1625 ـاستفتائات آیة اللّه مکارم شیرازی

چند سالى است بعضى از هیأتهاى مذهبى توسط بعضى از مداحان، نهم ربیع الاوّل را جشن مفصّلى مى گیرند و تا دیر وقت (شبها) جلسات جشن دارند و متأسفانه کمتر مسائل شرعى رعایت مى شود. با توجّه به این مقدّمه به سؤالات زیر پاسخ دهید:

الف) نظر شما راجع به این جلسات چیست؟ آیا شرکت کنیم؟

ب) آیا ائمّه اطهار(علیهم السلام) هم در این ایّام جشن مى گرفتند و شادى داشته اند؟

 

ج) آیا حدیث رفع قلم نسبت به این ایّام صحیح است و افراد آزادند هر کار خلافى را انجام دهند؟

د) با چه بیان و دلیلى مى توان اینها را قانع کرد؟ با چه مدارکى؟

جواب: در این جا نکاتى باید مورد توجّه قراد گیرد:

الف) تولّى دوستان اهل بیت عصمت(علیهم السلام) و تبرّى از دشمنان آنها، جزء ارکان مذهب ماست.

ب) نباید کارى کرد که شکاف در صفوف مسلمین بیفتد.

ج) نباید به نام مقدّس اهل بیت(علیهم السلام) مجالس مشتمل بر گناه تشکیل داد.

د) حدیث رفع قلم مخصوص به کودکان نابالغ و دیوانه ها و حالت خواب است و معاذ الله که ائمّه معصومین(علیهم السلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایّام یا غیر این ایّام را داده باشند.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 16:20 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سؤال 1582 ـ استفتائات آیة اللّه مکارم شیرازی

چرا در بعضى از زیارتهایى که میان مردم معمول است به حضرت مهدى (عج) شریک القرآن گفته شده است؟

جواب: این تعبیر اشاره به حدیث معروف ثقلین است که در میان شیعه واهل سنّت متواتر است که پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: من از میان شما مى روم و دو چیز گرانمایه به یادگار مى گذارم که اگر دست به دامن آنها بزنید هرگز گمراه نخواهید شد کتاب خدا و عترتم.

جمعه 6 آبان 1390برچسب:, :: 15:21 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
سلام دوست عزیز,وقتی استحاضه قلیله باشیم وتمام شود ایا باید غسل کرد مثل زمانی که  پریود هستیم یا اینکه نیازی نیست .ممنون. مرجع آیة اللّه مکارم شیرازی
 
پاسخ:
 


سلام عزیزم.امیدوارم شاد وسلامت باسی .ممنون ازاینکه نام مرجعت را ذکر کردی.عزیزم,شما همانطوری که گفتی استحاضه ای وآنهم از نوع قلیله.میدانی که آقای مکارم؛ استحاضه متوسطه را قبول ندارد, پس اگرهم متوسطه شد ؛بنارا بر قلیله می گذاری .بله نمازها وروزه هایت قبول است.اما اگر خودت را وارسی کردی(که این وارسی وتشخیص نوع استحاضه ؛حتماً باید موقع دخول وقت نمازها باشد,) وقتی دروقت؛ خودت را وارسی کردی ودیدی قلیله هستی باید فقط وضو بگیری ؛ انهم برای هرنماز, اما اگر آلودگی به بیرون هم سرایت کرد بطوری که فرجت آلوده شد؛ قبلش تطهیر وبعد وضوء وسریعاً نمازت را بخوانی.اما اگر که نماز اول را خواندی وخودت را وارسی کردی ؛ دیدی خونی درباطن نیست( یعنی موقتاً یا بطور کل از خون پاک شدی) باهمان وضوی اولی میتونی نماز بخونی.واستحاضه قلیله غسل ندارد.درضمن عزیزم؛ کسی که روزه قضاء دارد نمی تونه روزه  مستحبی بگیره؛ اینو یادت باشه.

    درباره وبلاگ

به وب سایت احکام شرعی خوش آمدید
    آخرین مطالب
    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 85
بازدید هفته : 290
بازدید ماه : 280
بازدید کل : 44750
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


كد تغيير شكل موس