احکام شرعی
پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی
دو شنبه 2 آبان 1390برچسب:, :: 15:45 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

اثر خودکار بر روى دست تا چه حدّى باعث بطلان وضو است؟

مرجع:آیة الله وحیدخراسانی

پاسخ:اگر به گونه اى باشد که مانع از رسیدن آب به بشره (پوست بدن) شود باعث بطلان وضو است و در صورتى که شک در رسیدن آب به بشره پیدا شود باید آن را برطرف کند.

دو شنبه 2 آبان 1390برچسب:, :: 15:40 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 اگر به بدن انسان چیزى چسبیده باشد و شک داریم که مانع رسیدن آب به بدن باشد آیا وضو یا غسل صحیح است؟

مرجع: آیة الله وحیدخراسانی

پاسخ:براى صحت وضوء و غسل باید یقین به از بین رفتن آن مانع نموده یا حجت شرعیه اى بر برطرف شدن آن داشته باشد.

دو شنبه 2 آبان 1390برچسب:, :: 15:36 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

آیا شستن صورت در وضو با دست چپ اشکال دارد؟ مرجع:آیة اللّه وحید خراسانی

پاسخ:خیر؛ مانعى ندارد.
چهار شنبه 27 مهر 1390برچسب:, :: 1:6 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر
سه شنبه 26 مهر 1390برچسب:, :: 18:33 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر


سلام . ببخشید می خواستم بدونم کسی که دانشجو در شهرستان و سه روز در هفته میره و برمیگرده  وضعیت نمازش چگونه است

 شاید یک شب هم بماند؛شهرستان مورد نظر گرمسار است و مرجع تقلید آقای خامنه ای می باشند.         

باتشکر فراوان

 

پاسخ  :   سلام دخترم. دراین فرض ؛نمازت شکسته است.

ممنون از ذکر نام مرجع تقلیدت.موفق باشی.

 

 

 

 

 

دو شنبه 25 مهر 1390برچسب:, :: 15:18 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

در تحقیقات انجام شده در سال 2010 در ونکوور کانادا مشخص شد طلا دارای خاصیت شبه القایی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی دارد می تواند علاوه بر اثر منفی در کبد، موجب غلظت خون شده و به مرور زمان به امراض قلبی و سکته برای آقان منتهی می شود.

 

مضرات استفاده از طلا برای مردان


از نظر پزشکی طلا روی گلبولهای قرمز خون مردان اثرگذار است و سیستم ایمنی بدن آنها را دچار مشکل می کند.
وقتی طلا با پوست مردان تماس پیدا کند ، یونهای آن وارد بدن می شود چرا که در ساختار چربی پوست آقایان و خانوم تفاوتهایی است. مقدار چربی پوست آقایان کمتر است از این رو، طلا به راحتی می تواند به صورت یون از پوست مردان عبور کرده و در کبد آنها موجب اختلال شود.
 

نقره آرامش بخش است


مسئله تحریکات عصبی از دیگر عوارض است. دکتر احمد صبور اردوبادی در کتاب " بهداشت در اسلام" این مسئله را مورد اشاره قرار داده است و نتایج تحقیقات دانشمندان را منعکس کرده است. طلا می تواند روند فعالیت ارگانیسم مردان را تسریع کند و به تحریکات عصبی منتهی شود، برخلاف طلا نقره برای مردان ایجاد آرامش می کند.

 

تأثیر طلا بر عقیم شدن


استفاده طولانی از طلا روی تمام هورمونهای مردان به ویژه هورمونهایی که از ناحیه هیپوفیز در بدن پخش می شود تأثیر منفی می گذارد و در آن میان می توان به کاهش ترشح تستسترون و کمبود اسپرماتوزوئید، در نهایت کاهش قدرت جنسی و در نتیجه عقیم شدن آنها اشاره کرد.
با اشاره به تحقیقاتی که در سال 1970 انجام شده : در این تحقیقات مشخص شده است که شیرمادرانی که از طلا استفاده می کنند در سیستم جنسی نوزادان جمع می شود اما این امر برای نوزادان دختر صادق نیست. به طوری که 70 تا 105 نانوگرم طلا در یک میلی لیتر مایعی که اسپرم در آن وجود دارد به شدت تحرک و رشد اسپرم را دچار اختلال می کند.

از میان دیگر عوارضی که طلا برای مردان ایجاد می کند می توان به تحقیقاتی اشاره کرد که در سال 1990 در آمریکا انجام شده است. محققان با مطالعه روی افرادی که با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند که طلای موجود در بدن آنها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمونهای پرولاکتین و FSH بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آنها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده شده است.
منبع:

جواد ملکوتی خواه:محقق وپژوهشگر؛و
مسئول گروه نانو فناوری سبز

حرام بودن استفاده از طلا برای مردان،

با وجوداتفاق نظر مراجع در حرام بودن استفاده از طلا برای مردان، استفاده از این فلز در بین آقایان رو به افزایش است، تأملی در مضرات استفاده از طلا برای مردان، گواهی برای اثبات علت حرام شمردن آن برای مردان در دین مبین اسلام است

.
استفتاء از دفترآیة اللّه مکارم شیرازی در استفاده طلا برای مردان، پاسخ چنین است: زینت به طلا براى مردان به هر رنگى که باشد (حتى طلاى سفید) جایز نیست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى استفاده از پلاتین که فلز دیگرى است اشکالى ندارد.

***********************************
[براساس استفتاء از نمایندگی دفتر آیت الله وحید خراسانی نیز عنوان شد: در حالت عادی استفاده مردان از زینت طلا گناه محسوب می شود و در حال نمازخواندن اضافه برگناه موجب باطل شدن نماز هم خواهد شد. این درحالی است که میان طلای سفید و زرد تفاوتی نیست اما استفاده از پلاتین بلااشکال است
 
******************************************
دراستفتائی از نمایندگی دفتر آیت الله جعفر سبحانی نیز اعلام شد: حکم استفاده طلا برای مردان حرام است و میان طلای سفید و زرد نیز تفاوتی وجود ندارد، حتی اگر از نظر پزشکی راه حلی هم برای آن ایجاد شود این حکم شرعی به قوت خود باقی است.
**************************************************
[همچنین در استفتا از دفتر آیت الله نوری همدانی نیز تأکید شد: طلا چه سفید باشد، چه زرد استفاده از آن برای مردان حرام اعلام شده است اما استفاده از پلاتین بلامانع است.

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی: عمرمان تمام شد اما قرآن را نشناخته‌ایم.
حضرت آیت الله شیخ حسین وحید خراسانی با بیان اینکه قرآن کریم تجلی رب برای خلق است گفت: ما عمرمان را تمام کرده ایم ولی قرآن را نشناخته ایم و آنچه برای ما قابل دستیابی است تنها رسیدن به شعاعی از این کتاب آسمانی است.
حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در درس تفسیر خود که روزهای چهارشنبه با حضور گسترده طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار می شود با بیان اینکه قرآن ناشناخته است و ما آن را نشناخته ایم ابراز داشت: درک عمیق مطالب قرآن کریم برای ما میسر نیست، آن چه برای ما قابل دستیابی است تنها شعاعی از قرآن است نه همه آن.
وی تصریح کرد: ما عمرمان را تمام کرده ایم ولی قرآن را نشناخته ایم، این چنین مخلوقی تحمل این را داشت که بار این وحی را به دوش بکشد، اهل دقت و نظر باید روی این مطالب دقیق و لطائف و ظرائف قرآن دقت کرده و روی آن کار کنند.
حضرت آیت الله وحید خراسانی تصریح کرد: این مطالب عقل انسان را مبهوت می کند، تمام ملائک و فرشتگان آسمان ها مطیع امین هستند، مطاع تنها یک نفر است و آن حضرتِ جبرئیل (ع) است.


یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:, :: 19:46 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

خواب موندن برای نماز


با عرض سلام وخسته نباشيد خدمت شما.ايشاالله كه حالتون خوب باشه.دوباره با يه سوال ديگه مزاحمتون ميشم.چند وقتي ميشه نماز صبحهام قضا ميشه .هنوز نتونستم اين مشكلو حل كنم .باور كنيد بعدش خيلي متاسف ميشم ولي فايده اي نداره.فكر كردم شايد شبا دير ميخوابم ولي با زود خوابيدن هم حل نشد.ساعت كه زنگ ميزنه خيلي راحت ساعتو خاموش ميكنم وميخوابم. اصلا از اين وضع راضي نيستم. خواهش ميكنم راه حلي به من پيشنهاد دهيد
.
 
 
 
سلام عزیزم.نه شما اصلاً مزاحم نیستی.من در خدمت شمام وهر وقت مسئله ای داشتی اگر بتونم؛کمکت خواهم کرد.عزیزم؛بشر تادراین قالب تن هست نیازمند خیلی چیزها منجمله ؛ استراحت به موقع است؛چون کشش هر کسی بادیگری فرق می کنه.با یک یا دوشب تمرین؛ مشکل شما حل نمی شه.باید برنامه داشته باشی.همانطور که برای بقیه امورات زندگیت برنامه داری؛از قبیل ؛مهمانی رفتن؛استحمام،غذاخوردن و......عبادت هم نیاز به برنامه ریزی داره؛ واگر دغدغه داشته باشی برای عبادتت ؛محاله که دیگه صبح ها خواب بمونی .منتهی همانطور که عرض کردم؛ نیاز به برنامه ریزی است.وقتی برنامه زندگی مردم تغییر کرده وتاپاسی از شب بیدارند وجبران خوابشان را درروز می کنند،دیگر چه توقعی که بتوان سحرخیز بود واهل تهجّد.یک برنامه ریزی جدّی در زندگی ات داشته باش واگر دیگران هم ببینند دراین امورات جدی هستی ؛اونها خودشونو با شما هماهنگ می کنند ؛واگر مثلاً ساعت 10 شب مهمانی می اومدن منزل شما ؛می بینند شما نظم پیدا کردی اونها خودشونو باشما هماهنگ می کنند
پس اوّل نظم؛ نمی شه انسان تا دیروقت بیدار باشه؛اونوقت توقع داشته باشه تهجّد نیمه شب هم داشته باشه؛بدن ما یک مقدار کشش دارد؛ومی تونه بی خوابی رو تحمّل کنه ؛ ووقتی که به خواب رفتیم برای تأمین انرژی مجدّد باید استراحت کافی داشته باشیم..پس توقّع بیجاییه که بگیم ؛کم می خوابیم وبعد برای نماز حال هم داریم!!!نه نمی شه.

بعداز برقراری نظم در خوابیدن واستراحت بدن؛می تونی ازآیه شریفه قرآن ،اخرین آیه درسوره کهف کمک بگیری .یعنی شب وقتی می خوابی این آیه مبارکه رو تلاوت کنی وهر ساعتی که خواستی بیدار شوی قید کنی .این آیه برای بیداری سحرگاهان وعبادت است.
بعدازآن خواندن ایة الکرسی است که درهنگام خواب خونده بشه برای بیدار شدن.
مطمئن باش اگر این امورات رو مراعات کنی بزودی بمن خبر خواهی داد که دیگه برای نماز صبح نه تنها خواب نمی مونم ،که اول وقت هم نماز می خونم.همیشه پایدار باشی.وموفّق.
.

یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:, :: 18:23 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

عطرزدن خانمها

سؤال ـ معمول است خانمها هنگام رفتن به مجالس عروسى و جشن، علاوه بر زینتهاى نامرئى، خود را معطّر مى کنند، با توجّه به این که نفس خوشبو و معطّر بودن خود نوعى از زینت و آرایش حساب مى شود و معمولا بوى آن را مرد نامحرم در بین راه احساس مى کند، آیا اشکال دارد؟


جواب: اشکال دارد و در خبر است که تا به منزل برگردد مورد لعن ملائکه است.

استفتائات]مکارم شیرازی,ج:1,س:1678

آیة اللّه سیستانی:

چناچه بقصد کشاندن ديگران به حرام نباشد مانعي ندارد.

-----------------------------

    درباره وبلاگ

به وب سایت احکام شرعی خوش آمدید
    آخرین مطالب
    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 85
بازدید هفته : 302
بازدید ماه : 292
بازدید کل : 44762
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


كد تغيير شكل موس