احکام شرعی
پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی
پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: 18:55 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سلام یک سوال داشتم مگه نه اینکه شرایط ضمن عقد باید حتما از سوی طرفین اجرا شود و مهریه ای که معین می شود هر زمان که زن بخواهد باید پرداخت شود و این عین حکم دین است پس چرا قوانین دادگاهها اینقدر به نفع مردان است من در استان .... زندگی می کنم قصد جدایی از همسرم را به دلایل کاملا منطقی (:تمایل شدید همسرم به جدایی اما با شرط بخشیدن حق و حقوقم) دارم اما وکیل به من می گوید در این شهر محال است که خانومی بتواند مهریه اش را بگیرد و فقط چند سکه گرفته و بعد بخاطر طول کشیدن این قضیه و خرجی که باید برای دادگاه و وکیل بکند کلا منصرف می شود به نظر شما این بی انصافی در حق زنان نیست؟

 

پاسخ:

خوب مهریه جزو حقوق واجب زن است ، اما باید مرد هم توان پرداخت داشته باشد.متاسفانه با مهریه های سنگینی که خانواده ها تعیین  می کنند ، همین عاملی برای ناسازگاری زوجین می شود.چقدر خوبست که دختران ما از طلب کردن مهریه هایسنگین بپرهیزند ومردان ما هم حق وحقوقهای شرعی همسرانشان را مراعات کنند.

پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: 18:46 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

من فارغ التحصیل کارشاسی ارشد از یکی از دانشگاه های دولتی هستم. سابقه تدریس هم در دانشگاه دارم. خواستم بدونم ار از کسی در خواست کنم که ایشون واسط من و فلان دانشگاه بشن تا بتونم اونجا درس بدم گناهه؟ تا حال همسر و پدرم خیلی از اشنایان خواستن کاری بکنن. ولی من همیشه از حلال و حرامش ترسیدم. خیلی وحشت دارم. ا هر کی هم می پرسم میگن که من به ان واسط نه پولی میدم نه چیزی در خواست می کنم که براشون انجام بدم تا اونها هم واسط من بشن. چون بسیار محجبه و در حد طلبه های خانم هستم، دوستان و واسطین میگن این حضور من در فلان دانشگاه لازمه، حتی یه بار یکی از اونها که بسیار مقیده، می گفتن که امام هم در این باره سخنانی رو مطرح کرده بودن. لطفا رهنماییم کنید.

 

پاسخ:خیر هیچ اشکالی ندارد ولی بدون دادن رشوه ویا هر چیزی که صدق بر رشوه کند.اتفاقا بله وجود افرادی همچون شما بزرگواران در دانشگاه که متاسفانه هر روز خبر ناگواری از هجمه های فرهنگی درانها شنیده میشود ضروری بلکه تکلیف است. تانسل جوان ما بدست هر گمراه شده وگمراه کننده ای نیفتد. موفق و مؤید باشی.

پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: 18:0 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

اگر دست با اب جنابت برخورد کند و بعد دست به لباس بخورد ایا لباس نجس است

 

پاسخ:اگر موجب سرایت نجاست شود .بله.اما یک اتصال هم داریم که اگر فقط اتصال صورت بگیرد وموجب سرایت نجاست نباشد ؛ خیر.

پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: 17:56 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

حکم تماس جسمی دختر و پسری که قصد ازدواج باهم دارند چیست؟

 

پاسخ: هرگونه تماس فیزیکی قبل از خواندن خطبه عقد و محرمیت اشکال دارد وحرام است.زیرا هنوز با هم محرم نشده اید.

پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: 17:54 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

جنب شدن در خواب چه حکمی دارد؟ آیا غسل دارد؟

 

پاسخ:اگر یقین به جنب شدن دارید: خروج منی .بله ا است.

پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: 17:49 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

آیابایدفرزندازپدرومادرراضی باشد؟بابام خوبه ولی مامانم دختردوست نداردکارم شده گریه خودش میگه فقط پسردوست دارم من ازمامانم راضی نیستمو!!

 

پاسخ: بله رضایت دو طرفه است.بهرحال نباید والدین بین اولادشان فرق بگذارند که باعث تنش در خانواده وتحریک حس حسادت بچه ها نسبت بهم شود.و تخم کینه وعداوت را در بین بچه ها بوجود اورند.

پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: 17:45 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

باسلام خدمت اساتید محترم.امیدوارم به سوالم جواب بدین چون خیلی ذهنمو درگیر کرده.من چند وقت پیش با خانم متاهلی توی چت آشنا شدم البته خیلی مودبانه و صمیمی بعدا که فهمیدم خانم متاهل هستن با هم دیگه قرار گذاشتیم مثل خواهروبرادر باشیم حتی همدیگرو به اسم کوچیک هم صدا نمیکنیم فقط آبجی و داداش. فقط از این موضوع هیچ کس خبر نداره می خواستم بدونم این کار ما گناهه یا نه؟

 

پاسخ:خوب در شرع وعرف ما اینگونه روابط جایز شمرده نمی شود.بطوریکه اگر همسرانتان بفهمند یقینا واکنش نشان می دهند.پس برای جلوگیری از فتنه وهرگونه رخدادی سریعا ترک این داستان کنید.

پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: 17:38 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سلام خسته نباشیدما نظامی هستیم که درپادگان خدمت میکنیم وکوی سازمانی زندگی میکننیم نظرتمامی مراجع رادر مورداینکه برای ما وطن حساب می شودیانه؟

 

پاسخ:سلام علیکم.نطر اکثر مراجع در این فرض : در حکم وطن است تا زمانی که آنجا هستید.

پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: 17:32 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

سلام.من چند وقت پیش کارتونی رو از میان کارتونهایی که مردی انها را اتش میزد برداشتم بعدداخلش یک اتوی موی کار کرده پیدا کردم که هیچ نشونه ای برای پیدا کردن صاحبش نداشت.متدوال نیست که اینجور وسایل به صورت دست دوم خرید وفروش بشوند تا من قیمتشو از طرف صاحبش بندازم صندوق صدقات.من مقلد اقای لنکرانی ام.لطفا کمکم کنید.

 

پاسخ:احتیاطا قیمت دست دومش را تخمین زده واز طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید.

پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: 17:28 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

من یک خط اینترنت خریده ام و به تازگی متوجه شده ام که پسر همسایه از آن استفاده غیر شرعی می کند و با آنها هم راحت نیستم تا از این کار نهی اش کنم خواهشا مرا راهنمایی کنید

 

پاسخ: خطی را که شما گرفته ای وصاحب ان خط هستی ؛ راضی هستی از استفاده کردن او؛ اشکالی ندارد.اما اگر راضی نیستید نیازی به راحت بودن ونبودن نیست می توانید به او تذکر دهید که راضی نیستید.در ضمن شما میتوانید با گذاشتن رمز اون خط رو مسدود کنید.گرچه که خود شرکتها معمولا اینکار را می کنند..

    درباره وبلاگ

به وب سایت احکام شرعی خوش آمدید
    آخرین مطالب
    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 35
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 117
بازدید کل : 44455
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


كد تغيير شكل موس