احکام شرعی
پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی
جمعه 20 آبان 1390برچسب:, :: 6:30 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 مرحوم علامه طباطبايي و آيت الله بهجت از مرحوم

(آقاي سيد علي قاضي طباطبايي رحمت الله عليه) نقل ميکردند:


اگر کسي نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عاليه نرسد

مرا لعن کند نمازاول وقت في نفسه آثار زيادي دارد،

ولو حضور قلب هم نباشد.



ادامه مطلب ...

 استفتائاتی ازآیة الله سیستانی درمورد ریش

آيا تراشيدن موی صورت و باقی گذاشتن مو بر چانه حرام است؟
بنابر احتياط، ريش تراشی حرام است و تراشيدن موهای صورت كه بر روی دو فك روييده مشمول حكم ريش تراشی است امّا تراشيدن موی گونه ها، اشكال ندارد.

گاهی برخی شركت های اروپايی برای استخدام در شركت خود امتيازی برای افراد ريش تراشيده قايل می شوند آيا جايز است برای استخدام در آن شركت، ريش را تراشيد؟
بنابر حرمت ريش تراشی، چنانكه مقتضای احتياط است مطلب فرضی سؤال، جايز نمی شود.

من جوان هستم وبخشی از موی صورتم روييده آيا کوتاه کردن آن با پايينترين شماره ماشين اصلاح اشکال دارد؟
کوتاه کردن آن به مقداری که عرفا صدق ريش کند مانعی ندارد.
ريش زدن حرام است. البته با ماشين ته زن , يا با تيغ آيا کسی ازعلما هستند که احتياط واجب گفته باشند؟
زدن ريش , چه با تيغ وچه با ماشين ته زن, به احتياط واجب حرام است.

آيا والدين می توانند فرزندان خود را از گوش دادن به موسيقی روز ويا تراشيدن ريش منع کنند؟
حق دارند.

کوتاه کردن ريش با ماشين های ريش تراش برقی که ريش را از ته ميزند چه حکمی دارد آيا حرام است ؟
به احتياط واجب جايز نيست .

زدن ریش با ماشین که از ته نمیزند و چانه را با شماره کمتر چه حکمی دارد ؟
اگر به مقداری بماند که عنوان ریش صدق کند مانعی ندارد.

حد تحریم ریش زدن چقدر است ؟ آیا با ماشین زدن حرام است ؟
باید به مقداری موبماند که گفته شود ریش دارد.

آیا زدن ریش به وسیله دستگاه موزر اشکال دارد ؟
اگر به مقداری باشد که صدق ریش بکند اشکالی ندارد .

من طرفين صورتم را مى تراشم و قسمت چانه را باقى مى گذارم ـ ريش پروفسورى ـ آيا حرام است؟
به احتياط واجب جايز نيست.
 



ادامه مطلب ...
یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:, :: 16:38 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 سلام.وقتتون بخیر

ممنون میشم این سوالاتم روهم جواب بدید
اگر ذکر*سمع الله ....*که بعداز رکوع هست را در حال حرکت یعنی رفتن به سجده بگیم اشکالی داره؟
تلفظ* واو* رو مثل خودمون بگیم اشکالی داره؟
کرم مرطوب کننده برای وضو اگر 2 الی 3 ساعت روی پوست مونده باشه ولی بو داشته باشه اشکالی داره؟
خیلی خیلی ممنون** مرجع تقلیدم:آقای مکارم شیرازی
 
پاسخ:

سلام؛اوقات تو هم بخیرباشه؛انشاء الله.
1) اگر به قصد ذکر مطلق باشه ؛خیراشکالی نداره(یعنی من این ذکر رو میگم که دائم الذکر باشم ,نه به قصد ورود:یعنی اونطوری که درروایات وارد شده ؛که حتماً باید بدن سکون داشته باشه؛ به اون قصد نگم.)پس به قصدورود نگید؛به قصدرجاء ایرادی ندارد.
2)تلفظ قرائت نماز باید به عربی صحیح باشد؛یعنی اگریک عرب تلفظ شما رو گوش کنه تائید کنه؛پس میبینید که باید تمام سعیتونو برای عربی صحیح بکارگیرید؛میدونیدکه یکی ازکارهایی که شخصی می خواد بره مکه ،تصحیح نمازشه؛ پس مهمه
3)خیراگر کرم را که می مالیدهمانطوریکه گفتی مرطوب کننده است تا اون موقع خاصیتش ازبین میره وجذب پوست میشه؛ایرادی نداره.همواره موفق باشی

 

 

بسم‌ اللّه‌ الرحمن‌ الرحیم

محضر مرجع بزرگوار جهان تشیع، حضرت آیة اللّه‌ العظمى سید على حسینى سیستانى دام‌ ظله

سلام‌علیکم و رحمةاللّه و برکاته

اما بعد: هرچند وقت، افرادى در بین طلاب برخى از حوزهاى علمیه و میان جوانان مذهبى و دیگران ظاهر مى‌شوند که خویش را اهل عرفان و صفاى باطن و مقامات معنوى در قرب الهى معرفى مى‌کنند و مى‌گویند که رسالتشان دعوت جامعه به عرفان از راه اذکار و اوراد و محافل خاص است و برخى از افراد ادعاهاى آنان را باور کرده در حالى که برخى دیگر به این امور با شک و تردید نگاه مى‌نمایند. آیا اعتماد بر اهل این ادعاها و باور حرف‌هاى آنان و عمل به دستورالعمل‌هاى آنان جایز است؟ یا این‌که دورى و پرهیز از آنان واجب است.
از خداوند بزرگ عزت و سربلندى روز افزون حضرت‌ عالى را خواستاریم.
جمعى از طلاب حوزه‌هاى علمیه

 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 11 آبان 1390برچسب:, :: 18:40 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 آیت‌الله‌العظمی سیستانی

مسأله ۲۶۰۵ ـ نذر آن است که انسان براى خدا بر خود واجب کند که کار خیرى را بجا آورد، یا کارى را که‌ نکردن آن بهتر است ترک نماید .

مسأله ۲۶۰۶ ـ در نذر باید صیغه خوانده شود ، و لازم نیست آن را به عربى بخواند ، پس اگر بگوید: چنانچه مریض من خوب شود براى خدا بر من است که ده تومان به فقیر بدهم ، نذر او صحیح است ، و اگر بگوید براى خدا نذر کردم چنین کنم ، ـ بنابر احتیاط واجب ـ باید عمل کند ، ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگوید نذر کردم ، یا نام یکى از اولیاى خدا را ببرد نذر صحیح نیست . و نذر اگر صحیح بود و مکلف به نذر خود عمداً عمل نکرد گناه کرده است، و باید کفاره بدهد ، و کفاره وفا نکردن به نذر مانند کفاره مخالفت قسَم است.

آیت‌الله‌العظمی وحید

مسأله ۲۷۰۴ ـ نذر آن است که انسان براى خدا ملتزم شود که کار خیرى را به جا آورد ، یا کارى را که نکردن آن بهتر است ترک کند.

مسأله ۲۷۰۵ ـ در نذر باید صیغه خوانده شود ، و لازم نیست آن را به عربى بخوانند ، پس اگر بگوید: (چنانچه مریض من خوب شود ، براى خدا بر من است که ده تومان به فقیر بدهم) نذر او صحیح است.

آیت‌الله‌العظمی صافی

مسأله۲۶۴۹٫  نذر آن است که انسان بر خود واجب کند که کار خیری را برای خدا به جا آورد، یا کاری را که انجام ندادن آن بهتر است برای خدا ترک نماید.

مسأله۲۶۵۰٫  در نذر باید صیغه خوانده شود، لازم نیست آن را به عربی بخواند. پس اگر بگوید: از برای خدا بر من، یا بر عهده من یا بر ذمه من است که اگر مریض من خوب شود، ده تومان به فقیر بدهم، نذر او صحیح است.

چهار شنبه 11 آبان 1390برچسب:, :: 18:30 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

 

 

نذر عمل خدا پسندانه ای است که مورد تاکید متون دینی است و سیره اولیاء الهی نیز گواه بر آن می باشد.

حضرت آیت الله سبحانی در پاسخ سئوالی پیرامون نحوه اجرای صیغه نذر، ادله و احکام مربوط به آن را تبیین کردند، با عنایت به لزوم آگاهی مردم از مسائل مربوط به نذر در ذیل این پاسخ، نظرات چند تن دیگر از مراجع عظام تقلید تقدیم می‌گردد.

حضرت آیت الله سبحانی در پاسخ سئوالی پیرامون نحوه اجرای صیغه نذر، ادله و احکام مربوط به آن را تبیین کردند، با عنایت به لزوم آگاهی مردم از مسائل مربوط به نذر در ذیل این پاسخ، نظرات چند تن دیگر از مراجع عظام تقلید تقدیم می‌گردد.

نذر برای غیر خدا دو صورت دارد:

۱٫ نذر کردن برای بندگان خدا به نیّت تقرّب و جلب رضایت آنان (بدون توجه به خشنودی و یا خرسندی خدا).

روشن است چنین رفتاری، نوعی شرک و به منزله بت پرستی است.

۲٫ نذر، عملی خداپسندانه به خاطر تقرب به خدا و جلب رضایت او و هدیه ثواب آن به یکی از اولیای الهی تا از این رهگذر خشنودی خدا به دست آید.

بی‌شک، نذر کردن با چنین قصد و نیت پاک ، کاری پسندیده و درخور ستایش است.

*صیغه نذر

آنچه موجب سؤال می‌شود، و احیاناً افراد را به اشتباه می‌اندازد، تشابه و یکسان بودن دو تعبیر در مقام نذر است.

به حکم این که «نذر» یک امر عبادی است، باید برای تقرب به خدا صورت پذیرد و «ناذر» بگوید: «لِله علیّ ان قُضیت حاجتی ان اذبح هذه الشاة للنبی(ص)».

یعنی: «برای کسب رضا و تقرب به خدا تعهد می‌کنم: اگر حاجت من برآورده شد، این گوسفند را برای پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله) ذبح کنم».

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 21:4 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۸٠ـ اگر کسی اولين بار ريش خود را بتراشد و حرام مرتکب شود آيا او در نوبت های بعدی می تواند تيغ بر صورتش بگذارند؟

جواب: احتياط واجب ترک آن است. 


مسئله ۴۸۱ـ گاهی برخی شرکت های اروپايی برای استخدام در شرکت خود امتيازی برای افراد ريش تراشيده قايل می شوند آيا جايز است برای استخدام در آن شرکت، ريش را تراشيد؟ 


جواب: بنابر حرمت ريش تراشي، چنانکه مقتضای احتياط است مطلب فرضی سؤال، جايز نمی شود. 


مسئله ۴۸۲ـ آيا تراشيدن موی صورت و باقی گذاشتن مو بر چانه حرام است؟ 


جواب: بنابر احتياط، ريش تراشی حرام است و تراشيدن موهای صورت که بر روی دو فک روييده مشمول حکم ريش تراشی است امّا تراشيدن موی گونه ها، اشکال ندارد.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 21:3 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۷۹ـ در اروپا چنان مد شده است که مردان گوشواره های زنانه در يک و يا هر دو گوش می آويزند آيا تچنين عملي، جايز است؟

جواب: اگر طلا باشد جايز نيست و بنابر احتياط، به طور مطلق جايز نمی باشد.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 21:1 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۷۸ـ آيا جايز است با بانوانی بدون لذّت جنسی هم صحبت شد به آن قصد که نسبت به يکی از ايشان شناخت پيدا کند و سپس پيشنهاد ازدواج موقّت دهد؟ 


جواب: اگر صحبت، از اندازه خارج نباشد و طوری نشود که با زن بيگانه و نامحرم آنگونه صحبت نمی کنند، مانعی ندارد.

دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 20:59 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

مسئله ۴۷۵ـ آيا در مجالس بانوان و در حضور آنان مىتوان غزلهاى عاشقانه خواند اعم از آنکه هدف عشق بازى با آنان باشد يانه؟به ويژه اگر آن زنان داراى همسر نباشند و آن اشعار غزلى در وجود آنان موثر واقع شود؟ 


جواب: چنان کارى جايز نيست. 


مسئله ۴۷۶ـ آيا جايز است با بانوان، عاشقانه بدون لذت جنسى و يا ريبه و يا فرخوانى به فعل حرام، صحبت کرد؟

جواب: بنابر احتياط جايز نيست. 


مسئله ۴۷۷ـ آيا غزلسرايى به شعر و يا غير شعر، با يک زن معيّن و يا عموم زنان، جايز است؟ 


جواب: اگر در آن غزلها،ـ درخواست حرام نباشد و يا مفسده ديگر را در پی نداشته باشد، اشکالی ندارد.

    درباره وبلاگ

به وب سایت احکام شرعی خوش آمدید
    آخرین مطالب
    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 42
بازدید ماه : 122
بازدید کل : 44460
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


كد تغيير شكل موس