تكليف روزه هاي قضا’
احکام شرعی
پاسخگویی به سوالات و مسائل شرعی
دو شنبه 12 تير 1391برچسب:, :: 15:44 ::  نويسنده : استاد:ط ؛ وحیدیان فر

باسلام خدمت شما خانمی 22 ساله هستم واز11سالگی پریودشدم وتاحالا حساب کردم تاسال 90من هنوزکه هنوزه هرسالی که ماه رمضان بوده رو روزه گرفتم به جز 7روزی که عادت بودم حساب کردم تاحالا 100روزمیشه حالامیخوام بدونم چطوربه جا بیارمشون. سال88 به شهرستان رفتم که بعضی ازفامیلامون روزه نمیگرفتن من هم هرشب خونه دایی عمو.....بودم ونمیتونستم بدون اجازه بیداربشم سحری بخورم بدون سحری هم سرگیجه میگیرم وسال 89 من دریکی از شهرهای جنوب؛ دانشگاه بودم وچون رویه دریا درحال رفت وامد بودم بازسرگیجه وحالت تهوع بهم دست میداد ویه ذره هم عمدی روزه نگرفتم چون گرمم میشد. ازشماممنون میشم که جواب سوالموبدین :اول که 100روزپریودموچطور؟وسالی که شهرستان بودم؟وسالی که در جنوب بودم؟ پارسال گرفتم امسال هم میگیرم.واگربرای روزه امسال حامله بشم میتونم روزه بگیرم واگرنه تکلیف روزهای گذشتم چی میشه؟ باسپاس فراوان

 

پاسخ:

سلام عليكم .خب جوابت از این قراره که:اون روزه های پریودت رو که باید بگیری وچون تاخیر هم انداختی ؛ یعنی تا سال بعد نگرفتی ؛ کفاره تاخیر تعلق می گیره( روزی 750 گرم نان.یا برنج. یا ماکارونی. یا آرد و...) باید به فقیر بدی.البته ناگفته نماند کفاره هرکسی به عهده خودشه نه به عهده شوهر ویا پدر.اگر هم درآمدی نداری ؛ استغفار کن عوض کفاره..می تونی روزهای زمستان که کوتاه هست روزه های قضاتو بجا بیاری.اما مال امسال رو که بواسطه پریود چند روزی رو می خوری وقت داری تا سال بعد بگیری والا باز به اونها هم کفاره تاخیر تعلق میگیره علاوه بر قضا.اما اونجا که مهمان بودی .تو باید روزه هاتو می گرفتی واین عذروبهانه ها دلیل نمیشه که انسان واجباتش رو انجام نده واگر هم به اونها می گفتی می خوام روزه بگیرم اونها که ممانعتی نمی کردند.اگر هم می کردند تو نباید واجباتت رو ترک می کردی.وباید علاوه بر قضا کفاره عمد هم بدی ( باید 60 روز روزه بگیری ویا 60 مسکین را اطعام کنی. بعلاوه یک روز روزه قضای خودشالبته اگر اون سالی که قشم بودی وقدرت بر نگرفتن روزه نداشتی حالت میگی بد می شده .خب پس عمدی نمیشه ولیباید قضاهاشو هر چند روز هست رو بجا بیاری.والبته به اونها هم کفاره تاخیر تعلق میگیره.امسال هم که هنوز حامله نیستی که ببینی برای حملت ویا خودت ضرر داره یانه.امیدوارم که متوجه شده باشی توضیحاتم رو.)البته قضای روزه ها فوراً لازم نیست ولی بهرحال باید اهمال هم نکنی در گرفتنشون



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

    درباره وبلاگ

به وب سایت احکام شرعی خوش آمدید
    آخرین مطالب
    نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 45
بازدید ماه : 125
بازدید کل : 44463
تعداد مطالب : 155
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


كد تغيير شكل موس